Datum: 2021/01/17
Växel:
Tel: 0455 - 312580
Övriga kontaktuppgifter
Adress:
Karlskrona Montessorifriskola
Aklejavägen 4
371 54 Karlskrona
info(at)karlskronamontessori(dot)se
Anmälan till skolan
Elevhälsan på Karlskrona Montessori
Elevhälsans uppdrag
Skolan ska se till att eleverna har en bra miljö för sin kunskapsutveckling och personliga utveckling. Det innebär att elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa. Elevhälsans roll ska därför främst vara hälsofrämjande och förebyggande. Elevhälsan ska också stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål och elevhälsan har därför ett särskilt ansvar för att undanröja hinder för varje elevs lärande och utveckling.
Vilka ingår i elevhälsan?
Skolledning
Rektor har yttersta ansvaret över verksamheten och har sammankallande och beslutande funktion i elevhälsan. En del ansvarsuppgifter är delegerade till biträdande rektor och special-pedagog/lärare. Ledning har ett dagligt och nära samarbete med övrig personal inom elevhälsan.
Kontakt:
Rektor: Malin Lundström, malin(at)karlskronamontesssori(dot)se
Biträdande rektor: Karin Eiman Nilsson, karin(at)karlskronamontessori(dot)se
lena(dot)areklatt(at)karlskronamontessori(dot)se
Skolcoach
Skolcoachens roll
Vår skolcoach har det uppdrag som gäller för en skolkurator. Skolkuratorn är en utav parterna i skolans elevhälsa och krisgrupp. Som skolkurator arbetar man med skolans sociala miljö, ger stöd och vägledning till elever, lärare, föräldrar och övrig skolpersonal. Hela tiden och med elevens behov i fokus är det skolkuratorns uppgift att se till helheten. I skolkuratorns arbetsuppgifter ingår även att ge information och service i sociala frågor och ha kontakt med andra myndigheter.
En stor del av skolcoachens arbete handlar om samtal. Samtalen sker med enskilda elever, med elevgrupper, med föräldrar och med personal. Samtalen kan vara av olika karaktär. Det kan handla om stödjande, bearbetande, motiverande och insiktsskapande samtal.
Oavsett frågor eller problem kan man alltid vända sig till coachen för handledning. Ibland kan det uppstå frågeställningar som skolkuratorn inte har resurser att lösa, men då hjälper coachen dig att hitta vidare till rätt person eller myndighet.
När kan du vända dig till skolcoachen?
Till skolcoachen kan man komma då man behöver stöd, råd eller handledning i många olika frågor. Det kan röra sig om t.ex. frågor rörande;
- skolsituationen
- då barnet inte trivs i skolan
- problem i kompisrelationer
- ensamhet
- mobbning eller utanförskap
- barnet mår dåligt; nedstämdhet, aggressionsutbrott
- familjerelaterade problem
- förändringar i vardagen
Kontakt:
Skolcoach: Johanna Fagerström mail: johanna(dot)fagerstrom(at)karlskronamontessori(dot)se
Specialpedagogisk kompetens
Specialpedagogiken används när den vanliga pedagogiken inte ger önskvärt resultat. Då erbjuds elev och föräldrar stöd i form av åtgärder på individ-, grupp- och organisationsnivå.
- Erbjuder extra tid, stöd samt anpassar material.
- Handleder elever och pedagoger.
- Utför pedagogiska utredningar och olika tester.
- Upprättar åtgärdsprogram för de som befarar att inte nå kunskapskraven.
- Undervisar i klassrummet, i mindre grupp och enskilt.
- Är med i skolans elevhälsa och har kontakt med kommunens stödteam.
- Jobbar med alternativa lärverktyg och lärmiljön.
- Jobbar även förebyggande och uppdateras i ny forskning.
De elever som är nyfikna, tycker om att lära sig nya saker och känner sig motiverade att skaffa sig nya erfarenheter lyckas ofta väl med sitt lärande. (Strandgren, F. (2014). Lustfyllt lärande, Elevhälsa, s. 10).
Kontakt:
Specialpedagog: Frida Landehag, frida(at)karlskronamontessori(dot)se
Speciallärare: Ulrika Nordgren, ulrika(at)karlskronamontessori(dot)se
Här kan du läsa elevhälsans verksamhetsplan. Den medicinska delen av elevhälsan har en egen plan.